В рамках курсу «Комунікативні стратегії та управління інформацією» розглядаються питання про загальні закони комунікації, специфіку комунікації залежно від соціальних, культурних, психологічних, етнічних чинників, закономірності взаємодії мовних і позамовних засобів комунікації, залежність організації мовного коду від позамовних (ситуативних) явищ, етапи і закономірності породження і сприйняття мовлення в різних комунікативних умовах, причини комунікативних невдач, а також методи дослідження мови та інших семіотичних систем у процесах комунікації. Головною метою курсу є сформувати у студентів цілісне уявлення про комунікацію як складне явище соціальної взаємодії, найважливіший чинник організації суспільства, а також сприяти розумінню комунікації як міжособистісного (соціального) процесу та виду соціальної діяльності; розумінню важливої ролі комунікації у формуванні індивіда як соціалізованої особистості, пов'язаної з конкретним етносом та специфікою його світобачення.
Навчальна задача курсу передбачає реалізацію таких завдань: • ознайомити студентів з природою, потребами та цілями комунікації, а також сформувати у них уявлення про комунікативну компетенцію; • розглянути основні елементи комунікативного акту; • розглянути види комунікації (внутрішньо-особистісна комунікація, міжособистісна комунікація, групова комунікація та масова комунікація); • виявити особливості гендерного фактору у спілкуванні; • розглянути вербальні компоненти комунікації та невербальні засоби спілкування а також їх взаємодію; • розглянути основні елементи «я-концепції» та її роль у спілкуванні; • систематизувати продуктивні та непродуктивні комунікативні стратегії, що виникають и конфліктних ситуаціях; • дослідити особливості комунікації в малих групах; • розглянути основні стратегії публічного виступу та дискурсу-переконання; • розглянути крос-культурну та міжкультурну комунікацію та конфлікти, що виникають у між культурному спілкуванні; • сформувати у студентів уявлення про комунікативні бар'єри (механічні, семантичні та психологічні) та комунікативні невдачі.
Результати навчання полягають у наступному: • визначати залежно від ситуації природу, потреби та цілі комунікації • виявляти основні елементи комунікативного акту та враховувати роль кожного з них в процесі комунікації; • розрізняти види комунікації (внутрішньо-особистісна комунікація, міжособистісна комунікація, групова комунікація та масова комунікація); • виявляти та враховувати особливості гендерних факторів у спілкуванні; • правильно та доцільно вживати вербальні компоненти комунікації та невербальні засоби спілкування а також враховувати їх взаємодію; • визначати основні елементи «я-концепції» та враховувати її роль у спілкуванні; • розрізняти продуктивні та непродуктивні комунікативні стратегії, що виникають в конфліктних ситуаціях; • виявляти та брати до уваги особливості комунікації в малих групах; • застосовувати основні стратегії публічного виступу та дискурсу-переконання; • бачити та нейтралізувати комунікативні бар'єри (механічні, семантичні та психологічні) та уникати комунікативних невдач.
Методи викладання: поєднання лекційних занять з роботою на семінарах та самостійно.
|
- Викладач: Дарина Михайлівна Колесник